Bokashi


 Bokashi, äntligen har jag kommit igång. 

Har i flera år tänkt nu är det dags.

 Läst, tittat på olika youtube klipp och är helt fast...WOW!!! säger jag bara.

Det är sååå kul att kunna ta hand om något och se hur det får liv, när det blir jord av det hela och sen odla lite allt möjligt.

Att ta hand om sitt hushållsavfall och annat man slänger i den bruna kompostpåsen och sen tillsätta ett särskilt strö så det fermenterar/mjölksyrar kökskomposten i en syrefri miljö.

Viktigt att använda sig av hink som är tät och att det inte kommer någon luft i och extra bra är det om det finns en kran så man kan tömma vätskan (lakvatten) som man sedan kan använda till näring till växterna, träden mm...viktigt då att spä ut den så det inte blir för starkt. 

1/1000 inomhus växter, odling eller 1/100...

Man får testa sig fram vilken dos som blir bäst.
För träd, buskar så kan man ta starkare dos av lakvattnet och inte behöva spä ut så mycket eller använd det direkt på jorden där man inte har odlat något och då behöver man inte spä ut det om man skulle få för mycket lakvatten.




Jag tycker det här är så kul, att odla sina egen grönsaker från frö till färdig planta.

Blommor kommer det bli mer av också.

Förra året så började jag med täckodling och kommer i år göra fler bäddar.

Dessa kommer blandas med bokashi, löv, gräs, gammaljord mm som sen ska få igång massor av maskar... hoppas jag så man får deras avföring också. 

Att gödsla så naturligt som möjligt och forma marken, växtlighet som är naturlig för vår Moder Jord måste ju vara super för vår miljö och välmående.

Man blir lycklig i hela kroppen när man får vara ute i naturen och dona.

Kreativiteten får verkligen en bra kick.



Vi har en lantgård på 3 hektar så jag tänkte ta 1 hektar att odla på men det är en massa rådjur så jag måste tänka till så inte allt bli uppätet.

Har även börjat fröså tomater, spenat, paprika så får se om det kommer upp något eller om jag måste investera mer växtlampor.


Ha det bäst, KRAM AnneLi
info@style4ever.se

Kommentarer